" />
Coaching és a flow

Vezetés közben eggyé válsz az autóval, mintha nem lenne különbség gép és ember között, csak fogynak a kilométerek, majd megérkezel és nem a fáradtság ront rád, hanem egy megmagyarázhatatlan érzés tölt el, mintha álomból ébrednél.

Sport közben minden sikerül, mindenre képes vagy. Úszol és vezet a ritmus, mintha nem lenne határ, úszol a végtelenbe és még tovább.

Munkádat végzed és haladsz, haladsz jobban, mint bármikor, nem érted miért és hogyan, de ma minden a kezed alá dolgozik. Ezt az érzést várod, kergeted, akarod máskor is…

Ez a flow. De mi is az a flow?

A wikipédia szerint: „A flow-élmény az elme működésének egy olyan állapota, melynek során az ember teljesen elmerül abban, amit éppen csinál, amitől örömmel töltődik fel, abban teljesen feloldódik, minden más eltörpül mellette, bármi áron folytatni törekszik.

Ezt, vagyis a pozitív filozófia fogalmát először Csíkszentmihályi Mihály fogalmazta meg, és azóta a szakterületen kívül is számos helyen hivatkozzák.

Mérő László szerint Seligman, Fowler és Csíkszentmihályi fogalmazták meg a pozitív pszichológia tudományos irányzatát 1998.01. első hetében.

A tudós szerint a flow-élmény egy teljesen összpontosult, a motivációt a maximumig fokozó élmény, melynek során az ember képes teljesen egy dologra figyelni, és megfelelően átélni saját érzelmeit a legjobb teljesítmény, vagy tanulás végett.

A flow-élmény egyik legbiztosabb jele, hogy ösztönösen, akár kitörő örömöt érzünk, miközben egy adott feladatot oldunk meg, de a flow-t úgy is le szokták írni, mint egy lebegést, amikor csak az adott feladatra fókuszálunk.”

 

aged-ancient-asian-45178.jpg

Hogyan érhető el a flow állapot, mivel szabotáljuk magunkat és miért nem élünk úgy, hogy folyamatosan fenntartsuk azt?

A flow állapot fenntartásának módszerét nyolc pontban foglalták össze:

  1. Legyenek világos céljaid. Belső látásodon keresztül tudod, hogy mit akarsz, és mit kell tenned. A cselekvés és a tudatosság ötvöződik, és ellazítja az elmét.
  2. Kapj azonnali visszajelzést. Minden pillanatban érezd, hogy hol tartasz, és közelebb jutottál-e a célodhoz. Bízz az intuícióidban (Azon folyamat megnevezése, mely során az észlelés látszólag nem gondolkodási és következtetési folyamatok során történik. A folyamat egy következtetés vagy belátás végeredményét adja anélkül, hogy az ehhez vezető gondolati lépések tudatosulnának.), és hagyatkozz belső és külső készségeid tudására.
  3. A nehézségeket válaszd meg készségeid szerint. A nehézségek ne legyenek se túl kicsik, se túl nagyok, és biztosítsák a folyamatos tanulás érzését. A tevékenység igazodjon készségeid szintjéhez, vagy némileg haladja meg azt. Majd állandóan emeld a lécet, hogy teljesítményed javuljon.
  4. Koncentrálj. Figyelmed fogd kizárólag arra, amit éppen csinálsz. Ne engedd, hogy belső szétszórtság vagy külső tevékenységek megosszák vagy elvonják a figyelmedet.
  5. Tiszta tudattal működj az adott pillanatban. Rekeszd ki a mindennapi sérelmeket és zavaró körülményeket. Tanuld meg a „csőlátás” alkalmazását, hogy kiiktasd azokat a tényezőket, amelyeket nem tudsz befolyásolni.
  6. Érezd, hogy kézben tartod a dolgokat. Legyen önbizalmad, hogy ura vagy önmagadnak, cselekedeteidnek és környezetednek. Nem szorongsz egy kudarctól.
  7. Szüntesd meg az én tudatod. Fókuszálj a tevékenységre úgy, hogy közben felülemelkedsz éneden, megfeledkezel róla, és kirekesztesz minden önkritikát. Így eggyé válsz a tevékenységgel. Ebben az állapotban megszűnnek az önkételyek, beleértve a fizikai és érzelmi aggodalmakat is.
  8. Ismerd fel, amikor az időérzéked átalakul. Az idő a te élményedhez igazodik azáltal, hogy a tevékenység ritmusát, nem pedig a napi külső időt követed. Az idő lelassulhat, felgyorsulhat, vagy meg is állhat.

 

A leírtak tükrében hogyan segíthet a coach a flow elérésében?

  1. Segít meghatározni a céljaidat, elkülöníti a valós célokat az energiafaló, kirakat céloktól

 

  1. Azonnali visszajelzést ad, visszatükröz, megerősít.

 

  1. Segít a feladatokat lépésekre bontani, és végigmegy veled a lépéseken.

 

  1. Fókuszban tart, a coach a folyamat során ellenőrzi, hogy középpontban tartod a célodat.

 

  1. A folyamat során csak ketten vagytok, minden zavaró tényező nélkül, a coach rád koncentrál,

te pedig a problémádra, célodra.

 

  1. Segít megismerni önmagad és önmagad határait, tükröt tart, amiben látod magad és az

erősségeidet éppen úgy, mint a gyengeségeidet, ezzel erősíti az önbizalmadat.

 

  1. Az önismeret erősítését követően képes leszel ént és énkét lezárni.

 

  1. Segít a time menedzsment kialakításában.

Ha szeretnéd minél többször átélni a saját flowdat keressük meg együtt. www.andrascoach.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egycoachgondolatai.blog.hu/api/trackback/id/tr1814684524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

coach

Facebook oldaldoboz

Friss topikok